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"Shadi Ghadirian. Como todos los días" in Valladolid (Sala de Exposiciones San Benito)

 

Fundación Municipal de las Artes de Valladolid & Contemporanea present 'Shadi Ghadirian. Como todos los días' from March 1 to April 16 is the first retrospective in Spain of Iranian photographer Shadi Ghadirian. This exhibition is curated by Mario Martin Pareja, and includes more than fifty photographs and a video that explores all the Ghadirian's series from 1998 to 2015. Shadi Ghadirian's work is intimately connected to her identity as a woman living in Iran. Her art also questions themes specific to women in other parts of the world. Her subtle photographs reveal to us an Iran of contrasts, between tradition and modernity. They question the role and the status of women in society and explore themes such as censorship, religion, modernity, everyday reality and the madness of war. Shadi Ghadirian is considered one of the first Iranian photographers whose photographs changed perceptions of how Iranian art and contemporary society were perceived in the late 1990s. Using a unique style of expression, she began contradicting the harsh and brutal images commonly seen and associated with Iran, challenged Eastern social dilemmas and how the world saw Iran, through the language of art. Her unique mélange of social subjects and taboos with art changed the course of Iranian contemporary photography and paved the way for many other photographers to approach and use this medium differently. Ghadirian's work has been exhibited in the Middle East, Europe, the USA, Canada and Russia, and is in private and public collections including the British Museum and Victoria & Albert Museum, London; Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris; LACMA, Los Angeles; Smithsonians, Washington; and the Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (MUMOK), Vienna. She lives and works in Tehran. This show has been produced with the collaboration of Silk Road Gallery.
See more info at: www.contemporanea.org/shadighadirian.

 

   

La Fundación Municipal de las Artes de Valladolid y Contemporánea presentan por primera vez en España la exposición retrospectiva "Como todos los días" de la fotógrafa iraní Shadi Ghadirian que abrirá sus puertas desde el 1 de marzo hasta el 16 de abril de 2017. La muestra, comisariada por Mario Martín Pareja, está formada por medio centenar de fotografías y una videoinstalación que explora las series más controvertidas de esta artista sobre la mujer iraní y que mezclan tradición y modernidad. A través de las contradicciones en la vida cotidiana, la fotógrafa iraní Shadi Ghadirian se basa en su entorno y cultura, y en su condición de mujer para crear la obra. Nacida en 1974 en Teherán, en la República Islámica del Irán, Ghadirian "cae en fotografiar a la mujer" después de completar una licenciatura en la Universidad de Azad. Gharidian se ha ganado al público internacional por sus imágenes innovadoras que representan a las mujeres iraníes en marcado contraste con la forma en la que la mayoría de medios de comunicación occidentales las retrata, lo cual es lo que más sorprende al espectador. Alejada de ese concepto de retrato occidental, vestida solamente con un chador negro, Ghadirian representa a la mujer iraní en todos sus aspectos, iluminando con el color zonas de un mundo que de otra manera se antojaría oscuro y usando el humor para derribar tabúes. Gracias a su habilidad artística, lograr enviar un mensaje sutil y poderoso focalizado en los aspectos sociales e históricos de su propio país, pero con un eco mucho más allá de sus fronteras. La obra de Ghadirian se ha exhibido en Oriente Medio, Europa, Estados Unidos, Canadá y Rusia y forma parte de colecciones como las de los museos Británico y Victoria & Albert de Londres, el de Arte Moderno Centro Georges Pompidou de París, el LACMA de Los Ángeles, el Smithsonian de Washinton, el de Bellas Artes de Boston, el de Arte Moderno de Viena o el de Teherán. Esta exposición ha contado con la colaboración de Silk Road Gallery.
Más información en: www.contemporanea.org/shadighadirian.